- Z bezpečnostních důvodů se rodiče ani jiné osoby nesmí bez předchozí domluvy s pracovníkem školy samostatně pohybovat v prostorách a areálu školy, kromě prostor určených k převlékání dětí.
- Rodiče nebo jiné zmocněné osoby jsou povinni po celou dobu docházky dítěte do mateřské školy předávat děti učitelkám do třídy nebo na školní zahradu osobně.
- Rodiče jsou povinni sledovat termíny a časy chystaných akcí a přivádět děti včas.
- Za bezpečnost dětí v MŠ odpovídají pedagogické pracovnice od doby převzetí od jejich zákonného zástupce do doby předání dětí jejich zákonnému zástupci, popř.pověřené osobě. Zákonní zástupci mohou pověřit vyzvedáváním dítěte jinou osobu, popř. nezletilé dítě, a to písemně, vyplněním daného formuláře. Bez tohoto písemného pověření nemohou učitelky dítě vydat jiné osobě než zákonnému zástupci.
- Na začátku roku rodiče oznámí své telefonní číslo do zaměstnání v případě náhlého onemocnění dítěte a písemně potvrdí, že je dítě zdrávo. Současně mají povinnost ihned hlásit změny o telefonních číslech.
- V případě školního úrazu první ošetření zajistí pedagogická pracovnice. Odpovědnost za škodu v případě dětí docházejících do MŠ se řídí ustanovením občanského zákoníku, zejména § 422. Informace MŠMT ve věci odpovědnosti (č.j. 11037/2007- 22, 23 ze dne 22. 5. 2007) je v souladu se stanoviskem pojišťoven a zní: ,,Kdo je povinen vykonávat dohled, zprostí se odpovědnosti, jestli se prokáže, že náležitý dohled nezanedbal“.
- V případě konání akce, jejíž pořádání není v přímé souvislosti s činností školy, a je tedy dobrovolná, a účast na ní je dána přítomností rodičů, pak za dítě zodpovídají zákonní zástupci. Pokud se akce účastní dítě, které doposud nebylo předáno rodičům, odpovídá za jeho bezpečnost pracovník školy, který byl dohledem pověřen. V průběhu akce jsou všichni zúčastnění povinni dodržovat zásady pro zajištění bezpečnosti.
- Rodiče mohou děti do mateřské školy vodit pouze tehdy, pokud jsou zcela zdravé a nemají žádné příznaky nemoci či infekce. Dítě se do MŠ nepřijímá s léky nebo nedoléčené, výjimkou je pravidelně užívaný lék, který neléčí akutní onemocnění. V tom případě je nutné přinést lékařskou zprávu o zdravotním stavu dítěte a podrobnosti k podávání léku. Přetrvávající rýma, kašel, zvracení, průjem, červené spojivky očí apod. jsou příznaky nemoci, i když dítě nemá teplotu.
- Při předávání dítěte ke každodennímu vzdělávání v mateřské škole informuje zákonný zástupce dítěte učitelku o případných menších zdravotních obtížích dítěte, které by mohly mít vliv na omezení jeho činnosti při vzdělávání.
- Vyskytne-li se u dítěte infekční onemocnění, ohlásí to zákonný zástupce učitelce nebo ředitelce školy. Po nemoci infekčního charakteru dodají rodiče potvrzeni od lékaře, že mohou do kolektivu.
- Při podezření na onemocnění dítěte v době pobytu v MŠ (včetně vši dětské) jsou neprodleně informováni zákonní zástupci dítěte. Při výskytu vší nemohou učitelé plošně děti kontrolovat, aby nerozšířili pedikulózu na ostatní děti. Zbavit děti vší je povinností rodičů. Při hromadném výskytu je informován příslušný orgán ochrany veřejného zdraví – krajská hygienická stanice. V případě dětí, které zákonní zástupci přivádějí opakovaně neodvšivené, bude informován příslušný orgán sociální péče.
- Rodiče jsou povinni vybavit děti pro pobyt v MŠ i venku vhodným oblečením umožňující volný a bezpečný pohyb dítěte a manipulaci s různým materiálem.
- V celém objektu MŠ je zákaz kouření v souvislosti se zákonem č. 379/2005 Sb.
- Zejména vzhledem k ochraně zdraví ostatních dětí může pedagogický pracovník, pokud má při přebírání dítěte od zákonného zástupce nebo jím pověřené osoby podezření, že dítě není zdravé, požádat zákonného zástupce o doložení zdravotní způsobilosti dítěte ke vzdělávání formou předložení potvrzení od ošetřujícího lékaře.
- Při pobytu venku mimo MŠ pedagogické pracovnice využívají známá a bezpečná místa, zkontrolují prostor a vždy poučí děti o způsobu chování při nálezu nebezpečných věcí.
- Škola a pracovníci školy vytvářejí podmínky pro zajištění bezpečnosti a ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, násilí, nepřátelství a šikany. Pedagogické pracovnice monitorují případné deformující vztahy mezi dětmi již v počátcích a spolupracují se zákonnými zástupci, případně se školským poradenským zařízením.
- Společně s dětmi vytváříme pravidla společného soužití a dbáme na jejich dodržování. Jejich respektováním předcházíme projevům nepřátelství či násilí a vytváříme tak pozitivní klima ve třídě.
- V rámci preventivní činnosti spolupracujeme s Policií ČR a zařazujeme vzdělávací programy pro děti
Uzamykání MŠ z důvodu bezpečnosti
Mateřská škola je z důvodu bezpečnosti uzamknuta po celou její provozní dobu. Vstup do budovy umožní čip nebo naskenovaný otisk prostu pouze zákonným zástupcům a zmocněným osobám, a to v době:
6.00h – 8.30h
11.45h – 12.30h
14.00h – 16.00h
V případě potřeby v době mimo čas možného přístupu zvoňte na příslušný zvonek u vstupních dveří.
Kdy vyzvedávat děti po obědě?
Vyzvedávání dětí po obědě je od 11.50 do 12:30 hodin. Pokud do MŠ přijdete dřív, nechte své dítě v klidu naobědvat, počkejte na něj v šatně a na třídu zvoňte až v uvedený čas.
Kdy vyzvedávat děti odpoledne?
Odchod dětí z MŠ odpoledne je v době od 14:15 do 16:00 hodin. Děti se rozcházejí ze svých tříd ( od 15.30 – 16hodin ze třídy rozcházecí ) a v letních měsících možnost rozcházení i ze školní zahrady.
Provoz MŠ končí v 16:00 hodin, kdy se budova zamyká.
Snažte se vyzvedávat své děti včas.
Pokud tak neučiníte ?
Pozdní vyzvedávání dítěte z mateřské školy po ukončení provozu
- Zákonný zástupce má zákonnou povinnost si dítě vyzvednout v určené době. Pokud tak neučiní, pedagogický pracovník jej telefonicky kontaktuje. Délka provozní doby mateřské školy je stanovena ve školním řádu.
- Pokud zákonný zástupce písemně pověří k vyzvednutí jinou osobu (pro případ nedostupnosti zákonného zástupce) a uvede na ní telefonický kontakt, pedagogický pracovník kontaktuje tuto osobu v případě, že zákonný zástupce není v daném okamžiku dostupný na žádném poskytnutém kontaktu.
- V případě, že není dostupný zákonný zástupce ani pověřená osoba, je pedagogický pracovník povinen dále vykonávat dohled nad dítětem, což v praxi znamená zůstat s ním v mateřské škole. Na straně pedagogického pracovníka se tak (v závislosti na konkrétní situaci) bude jednat o přespočetné hodiny nad stanovený týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti.
- Pedagogický pracovník je povinen se dále průběžně pokoušet kontaktovat zákonné zástupce, případně písemně pověřené osoby. Pokud se pedagogickému pracovníkovi nepodaří kontaktovat žádnou výše uvedenou osobu, je oprávněn kontaktovat orgán sociálně-právní ochrany dítěte (OSPOD). Pro získání kontaktu na osobu, která má ze strany OSPOD pohotovostní službu, může pedagogický pracovník kontaktovat příslušný obecní úřad nebo Policii ČR, případně Městskou policii, pokud v obci působí.
- Ve spolupráci s policií pedagogický pracovník zajistí předání dítěte pracovníkovi OSPOD. Zajistí přitom, aby s ohledem na psychiku dítěte bylo toto jednání klidné a ve vztahu k dítěti vstřícné, uklidňující a podporující.
- Pedagogický pracovník není oprávněn svévolně opustit s dítětem prostory mateřské školy a dítě předat v místě jeho bydliště nebo jiné osobě, než zákonnému zástupci nebo jím pověřené osobě. Nepřípustné je i zajištění péče o dítě v bydlišti pedagogického pracovníka.
- Zaměstnavatel uhradí zaměstnanci plat (příp. mzdu) a příplatek za přespočetné hodiny nad stanovený týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti a má regresní nárok vůči zákonnému zástupci. Zákonný zástupce má ve smyslu § 2910 6 občanského zákoníku povinnost k náhradě škody. Škoda se podle § 2951 7 občanského zákoníku hradí v penězích a podle § 2952 občanského zákoníku se hradí skutečná škoda. Zákonný zástupce tak nahradí nejen mzdové prostředky, ale i případné další náklady. Paragraf 2911 9 občanského zákoníku presumuje nedbalostní porušení, zákonný zástupce se povinnosti zprostí, prokáže-li, že nejednal zaviněně (§ 2910 občanského zákoníku).
- Pokud dojde k pozdnímu převzetí dítěte po ukončení provozní doby, má mateřská škola povinnost informovat zákonné zástupce o tom, že se jedná o narušení provozu mateřské školy. V případě, že dojde k opakovanému narušení provozu mateřské školy, může ředitel po předchozím upozornění písemně oznámeném zákonnému zástupci dítěte rozhodnout o ukončení předškolního vzdělávání.
Musí mé dítě ve školce spát?
Nemusí. Stačí, když odpočívá.Odpočinek je biologická potřeba každého organismu, tedy i dětského. Často se stává, že děti již doma po obědě neodpočívají, ale ve školce při čtení pohádky usnou.
Mohu nechat dítě na chodbě MŠ s tím, že do třídy dojde samo?
Ne, vždy je potřeba předat dítě paní učitelce. Totéž platí při odchodu, rodič je povinen paní učitelce oznámit, že si dítě odvádí. Je to především z bezpečnostních důvodů, ale také tím děti učíme pravidlům slušného chování.
1) Povinné předškolní vzdělávání platí od školního roku 2017/2018
Od počátku školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne pátého roku věku, do zahájení povinné školní docházky dítěte, je předškolní vzdělávání povinné.
Ve školním roce 2022/2023 je toto vzdělávání povinné pro děti narozené od 1.9.2016 do 31.8.2017 a děti, u kterých u zápisu do I. ročníků základní školy bylo rozhodnuto o odkladu školní docházky. Výjimkou jsou děti, které navštěvují přípravnou třídu.
2) Povinnost předškolního vzdělávání – povinnost rodičů
Zákonný zástupce má povinnost přihlásit dítě k zápisu k předškolnímu vzdělávání v místě trvalého bydliště pokud zákonný zástupce nezvolí pro své dítě jinou mateřskou školu nebo jiný způsob povinného předškolního vzdělávání.
Nesplnění povinnosti je přestupkem podle §182a školského zákona a zákonný zástupce se vystavuje postihu.
3) Forma povinného předškolního vzdělávání
Předškolní vzdělávání má formu pravidelné denní docházky v pracovních dnech, rozsah je stanoven zvláštním předpisem. Děti jsou povinny se vzdělávat minimálně 4 hodiny denně.
Povinnost se nevztahuje na období školních prázdnin v základních a středních školách, jarní prázdniny jsou určeny podle okresů. Ministerstvo školství vydává každý rok přehled prázdnin a všech termínů, které se týkají organizace školního roku. Tento materiál je dostupný na webových stránkách MŠMT- ČR, najdete ho také na našich webových stránkách v menu pod názvem „Organizace školního roku“
4) Omlouvání neúčasti ze vzdělávání
- Podmínky pro uvolňování dětí ze vzdělávání a omlouvání neúčasti na vzdělávání stanoví školní řád.
- Ředitelka mateřské školy je oprávněna požadovat doložení důvodů nepřítomnosti dítěte.
- Zákonný zástupce dítěte je povinen doložit důvody nepřítomnosti dítěte v MŠ, nejpozději do tří dnů – ústně, písemně, e-mailem nebo telefonicky, sms.
- Absenci dítěte omlouvají zákonní zástupci dítěte.
- Ředitelka školy může ze zdravotních nebo jiných závažných důvodů uvolnit dítě na žádost jeho zákonného zástupce a jeho vyzvednutí v MŠ zcela nebo z části dne.
- Odhlášení stravného ve školní jídelně musí zákonný zástupce odhlásit telefonicky nebo písemně nejpozději do 7:00 hod. dne, ve kterém nebude dítě přítomno.
- Odhlášení stravného v nepřítomnosti dítěte v době prázdnin (dle organizačního řádu školy) je zákonný zástupce povinen dítě odhlásit jakýmkoli způsobem vždy.
- V odůvodněných případech může MŠ požadovat potvrzení o zdravotním stavu od lékaře.
- Za omluvitelnou absenci dítěte se považuje návštěva lékaře, nemoc a důležité rodinné nebo osobní důvody.
5) Jiný způsob plnění předškolního vzdělávání
Individuální vzdělávání
Uskutečňuje se bez pravidelné denní docházky do mateřské školy.
Tuto formu vzdělávání může zákonný zástupce zvolit v odůvodněných případech. Pokud má být dítě individuálně vzděláváno převážnou část školního roku, musí tuto skutečnost rodič oznámit nejpozději 3 měsíce před počátkem školního roku (květen před počátkem školního roku).
V průběhu školního roku může být individuální vzdělávání zahájeno nejdříve dnem kdy je oznámení zákonného zástupce doručeno ředitelce školy.
Oznámení zákonného zástupce o individuálním vzdělávání dítěte musí obsahovat:
- jméno a příjmení,
- rodné číslo dítěte,
- místo trvalého pobytu,
- období, ve kterém má být dítě individuálně vzděláváno,
- důvody pro individuální vzdělávání
Ředitelka školy doporučí rodičům oblasti, ve kterých má být dítě vzděláváno, tyto oblasti vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, jsou to jakési osnovy, podle kterých se děti v mateřské škole vzdělávají.
Úkolem mateřské školy je pak sledovat a ověřovat úroveň osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech rozvoje dítěte, doporučovat rodičům postupy při vzdělávání a zároveň určovat způsob a termín ověření, a to ustanovením ve školním řádu.
Jedná se vlastně o povinné ověření získaných „znalostí a dovedností dítěte“, které musí být uskutečněno v období od 3. do 4. měsíce od začátku školního roku. Zákonný zástupce bude s termíny seznámen.
Rodič má povinnost zajistit účast dítěte u ověření. Pokud tak neučiní ani v náhradním termínu, ředitelka musí ukončit individuální vzdělávání. Dále už nelze dítě individuálně vzdělávat a je zařazeno k pravidelné docházce do mateřské školy.
Vzdělávání v přípravné třídě
Tato třída je určena pro děti, u kterých je předpoklad, že zařazení do přípravné třídy vyrovná jejich vývoj a kterým byl povolen odklad povinné školní docházky.
O odkladu povinné školní docházky rozhoduje ve správním řízení ředitel příslušné základní školy a to na žádost rodičů a na základě doporučení školského poradenského zařízení a odborného lékaře.
Vzdělávání v zahraniční škole na území České republiky
Vzdělávání podle zahraničního vzdělávacího programu ve škole, kterou v ČR zřídil cizí stát, právnická osoba nebo cizí státní občan a ve které Ministerstvo školství ČR povolilo povinnou školní docházku.
Pokud máte další dotazy, můžete se obrátit na ředitelku školy.
Všechny povinnosti, které se týkají povinného předškolního vzdělávání vycházejí z platných právních předpisů, zejména ze zákona 561/2004 Sb., školský zákon, ve znění pozdějších předpisů.
Informace o povinné předškolní docházce najdete i zde:
CO JE GRAFOMOTORIKA? |
---|
Grafomotorika je soubor psychomotorických činností, které jsou vykonávány při psaní a kreslení. Při psaní je potřeba vykonávat účelné pohyby, které jsou založeny na koordinaci oka a ruky. Při vývoji grafomotoriky se tato koordinace zdokonaluje a umožní dítěti spontánní grafický projev a později i psaní. Grafomotorické schopnosti dítěte ve školním věku významně ovlivňují psaní. Pokud má dítě problém s rozvojem grafomotoriky projevuje se to obtížemi s výukou psaní písmen. Písmo takového dítěte bývá kostrbaté, neúhledné a nečitelné. Předpokladem úspěšného osvojení psaní je, aby dítě vytvořilo správný špetkový úchop a bylo na určitém stupni vývoje grafomotoriky. Grafomotorický vývojGrafomotorický vývoj dětí vychází z úrovně rozvoje hrubé a jemné motoriky. Hrubá motorika znamená pohyblivost nohou, rukou a celého těla, jemná motorika je rozvíjena pohyby prstů a zápěstí. Jemná motorika se u malých dětí rozvíjí skládáním stavebnic, obrázkových skládaček, kresbou a dalšími rukodělnými tvořivými činnostmi. 1-2 roky Pastelku drží v dlani, experimentuje, střídá ruce. Pastelku drží až křečovitě, pohybuje celou rukou. Pohyb vychází z ramene. 2-3 roky Pastelku uchopuje již třemi prsty, někdy přidává čtvrtý prst na podepření. Učí se kreslit na omezenou plochu papíru. Kreslí čáry svisle a vodorovně. Dokáže už obkreslit kruh. 3-4 roky Dokáže kreslit postavu, hlavonožce. Kreslí kruhy, čtverce, trojúhelník, ale nedokáže je zatím pojmenovat. 4-5 let Kresba postavy s trupem a končetinami. Dítě vybarvuje, kresba začíná být bohatší. Kombinuje různé tvary, barvy. 5-6 let Kreslí postavu s trupem a všemi jejími částmi. Postava je bohatá na detaily. Znázorňuje geometrické tvary a velká tiskací písmena. JAK ROZVÍJET KRESLENÍ – ROZVOJ GRAFOMOTORIKY U DĚTÍ
Činnosti rozvíjející jemnou koordinaci ruky a tím posléze i kresbuRukodělné činnosti Navlékání korálků, knoflíků, těstovin, plodů Přišívání knoflíků, prošívání látky Modelování pomocí plastelíny, hlíny, těsta – hmota se mačká, uždibuje, slepuje, válí Malování prstovými barvami, temperovými a vodovými barvami Obtiskování razítek, vlastní výroba tiskátek Mačkání papíru Stříhání Vytrhávání z papíru Lepení Skládání z papíru Úkony spojené se sebeobsluhou Zapínání knoflíků, zipů, přezky, navlékání ponožek, oblékání Oblékání panenek Stavebnice, společenské hry Práce s různorodými stavebnicemi – je vhodné se vzrůstající koordinací pohybů vyhledávat stavebnice s menšími dílky Skládání kostek Skládání mozaiek Společenské hry Pomoc při každodenních činnostech Hnětení těsta, vykrajování, míchání, krájení zeleniny, přesypávání, mletí koření Věšení prádla Zamykání, odemykání, zozsvěcení světel Listování v knize po jednotlivých listech Motání klubíček vlny Šroubování – uzávěry lahví Práce s nářadím
Pozorujte děti při kreslení a dbejte na to, aby držení psacího náčiní bylo vždy správné. Držení tužky má vliv na uvolnění ruky a následně na kvalitu a úhlednost psaného projevu. Jestliže si dítě zafixuje nesprávný úchop, je později obtížné přejít ke správnému. Správný úchop:
Správnému úchopu se říká „špetkový“, protože při něm dítě drží tužku podobně jako špetku soli při solení jídla. Lehce a třemi prsty.
Špatné úchopy:Křečovité držení
Palec i ukazováček drží příliš křečovitě – velký tlak na pero, z toho důvodu se také ukazováček prohýbá. Nízké křečovité držení
Palec i ukazováček drží příliš křečovitě – velký tlak na pero, z toho důvodu se také ukazováček prohýbá, pero je drženo příliš nízko – blízko hrotu. Špetkový úchop s palcem
Prostředníček podpírá, ukazováček shora, ale palec je příliš vysunutý a ohnutý přes pero. Protažená hrstička
Prsty jsou oproti správnému držení protaženy, podpírá prsteníček. Pěstičkový úchop
Palec ohnutý přes pero a ostatní prsty jsou sevřeny v pěst.
Další zajímavé informace na téma GRAFOMOTORIKA najdete: |
Logopedie se zabývá problematikou narušené komunikační schopnosti (NKS) ve všech rovinách u všech věkových kategorií. Nejširší klientelu však tvoří děti předškolního věku.
Špatná výslovnost, odborně zvaná dyslalie, patří mezi nejčastěji se vyskytující narušení komunikační schopnosti dětí předškolního věku.
Dítě by mělo vyslovovat:
- do 3 let hlásky: a, o, u, i, e, p, b, m, t, h, k,
- mezi 3 a 4 rokem hlásky: au, ou, f, v, j, d ,n, g, ch, začíná se vyvíjet hláska l,
- po 4 roce hlásky ť, ď, ň,
- po 5 roce hlásku l , sykavky c, s, z, č, š, ž až na jejich občasné záměny. V tomto období se začínají objevovat hlásky r, ř. Správnou výslovnost hlásek r a ř dosahuje většina dětí nejpozději do 7 roku života.
- Vývoj výslovnosti sykavek, zejména c, s, z, může probíhat pomaleji (až do 6,5 let), jestliže dítě nemá např. dobrou schopnost sluchového rozlišování hlásek (tzv. fonematického sluchu), a pokud u dítěte není dobrá pohyblivost jazyka, může se i výslovnost hlásek l, r, ř vyvíjet až v pozdějším věku.
Během vývoje artikulace dochází k zaměňování hlásek za hlásky vývojově lehčí, ze kterých postupně správné hlásky vznikají. Např: s – t (maso – mato), z – d (koza – koda), l – j (kolo – kojo), r – l (ryba – lyba). Při takovýchto záměnách u tříletého dítěte se tedy není nutné znepokojovat – nejde o vadu výslovnosti, ale o přirozený, fyziologický vývoj. Dále 3leté dítě může zpočátku hlásky vynechávat nebo užívat správnou výslovnost hlásky jen v určitém postavení ve slově, např. jen na konci slov, a postupně se výslovnost zpřesňuje. Nejlepší pro rozvoj řeči u dětí do 4 let je správný řečový vzor. Nevyžaduje se od dítěte, aby opakovalo správnou výslovnost. Jsou vhodná i motorická cvičení jazyka a rtů hravou formou, aby si dítě začalo uvědomovat postavení řečových orgánů při pohybech a tvorbě různých zvuků, např. citoslovcí.
Jiný je však přístup u dítěte, které nesprávně vyslovuje mnoho hlásek a nebo tvoří hlásky odchylně (např. hrdelní r- „ráčkování“), nebo tvoří sykavky s jazýčkem daleko vpředu mezi zoubky nebo uniká vzduch po stranách jazyka místo ve středu. Aby se předešlo upevňování nesprávných řečových návyků, návštěva logopeda je v takovém případě vhodná. Logoped pak zhodnotí, zda jde o vadnou výslovnost, a poradí, jak správně postupovat.
Nejčastější poruchy, spjaté s vývinem řeči
- Opožděný nástup řeči – navzdory věku děťátko ještě nemluví nebo mluví velmi málo.
- Slabá / nesprávná artikulace – děťátko nemluví dostatečně jasně, artikuluje méně zřetelně než jeho vrstevníci.
- Koktání – zejména šišlání, vynechávání souhlásky, nahrazování jednoho zvuku jiným. V průběhu prvních let života se tento problém může sám odstranit nebo právě naopak vystupňovat. 60% dětí, které koktají, tuto vadu zdědilo geneticky.
- Regrese řeči – dítě s dostatečnou slovní zásobou ji najednou začíná ztrácet namísto toho, aby se dále vyvíjela.
Co může tyto poruchy způsobit?
- Vývojové chyby
- Nesprávné návyky – cucání palce, okusování nehtů, skřípání zubů…
- Rozšířené mandle – ty mohou zapříčinit opožděný nástup řeči, protože jazyk je tlačen příliš dopředu, což může děťátku, které teprve začíná mluvit, způsobit komplikace s vydáváním jednotlivých zvuků.
- Alergie – časté a silné alergie mohou být také důvodem zpoždění řeči, protože omezují nosní dýchací cesty.
Pokud má děťátko často ucpaný nos, ovlivňuje to i sluch. Ústa nechává často otevřená, jazyk se tlačí dopředu a časem může ochabnout. - Problémy se sluchem – i když vaše děťátko prošlo novorozeneckým testem (screening sluchu), máte-li nějaké podezření, určitě navštivte lékaře za účelem opětovného otestování.
- Starší sourozenec – občas se stává, že starší sourozenec v převážné míře „vypráví“ za mladšího, a tak se mladší nemá potřebu ozývat. Nabádejte v takovém případě mladšího, aby vyprávěl sám za sebe
Nejčastější příčiny poruch řeči (NKS) (Kutálková, 2015)
- Nevhodný mluvní vzor (někdo z blízkých má vadu řeči).
- Výchovný styl – např. dítě si odmala smí o všem rozhodovat a „cvičí“ s celou rodinou, souvisí velmi úzce s nedodržováním rolí a řádu v rodině.
- Výchovné metody – např. nedůslednost – přílišná benevolence, nebo naopak velmi přísné autoritativní postupy.
- Citová deprivace – dnes velmi často v podobě dobrého materiálního zabezpečení, ale velmi omezeného času na osobní kontakt s dítětem, což
vede k nedostatku podnětů slovních i zrakových, čas společných her a
rozhovorů zkrátka sebedražší technické vymoženost nedokážou bezezbytku
nahradit.
- Disproporce mezi požadavky a možnostmi dítěte – př. mnoho zájmových
kroužků, umělá vícejazyčnost – U mnohých dětí dosahuje „zatížení“ rozvíjejícími aktivitami takové míry, která odpovídá plné pracovní době
dospělého člověka. Na spontánní hru má dítě málokdy čas, ve velkých městech k tomu dnes v podstatě ani není příležitost. Výsledkem není ovšem všestranně rozvinuté dítě, ale rychlý nástup nezájmu, pasivita či revolta,
přetížení dítěte s rizikem neurotizace i koktavosti. Rodina pak bývá často
překvapena, když prvním krokem při řešení tohoto typu koktavosti není
přidání úkolů, které souvisejí s metodikou reedukace, ale úprava rozvrhu
s ohledem na věk a zájmy – tedy hlavně ubrání úkolů.
- Vliv médií – př. příliš času stráveného před televizí či počítačem – zahlcují
děti nadbytkem podnětů, ale ve finále nutně vedou k omezení pozornosti a
vnímavosti, nastává naprosto přirozená obranná reakce – útlum. Patří sem
také nedostatek pohybu – toho přirozeného, současní logopedové (a jistě
nejen oni) se potýkají se vzrůstající nešikovností dnešních dětí – zejména
mluvidel a ruky, protože psaní, čtení a mluvení jsou činnosti naprosto závislé
na jemné motorice a pohybové koordinaci.
- Reakce okolí na odpověď – nevhodné postoje rodiny a dalších partnerů v rozhovoru k mluvním projevům dítěte – př. neurotizace až logofobie (strach mluvit).
KLINICKÁ LOGOPEDIE
- Mgr. Jana Chloupková (Třebíč) http://www.logopedietrebic.cz/
- Mgr. Nataša Dusilová (Třebíč, Moravské Budějovice, Náměšť nad Oslavou) https://www.logopediedusilova.cz/kontakt/
- Mgr.Pavla Kolmanová, Mgr.Alena Kabrhelová (Třebíč) https://www.nem-tr.cz/klinicky-logoped/klinicky-logoped/
- Mgr. Daniela Tasfaye (Třebíč) https://www.klinickalogopedie.cz/index.php?pg=verejnost–adresar-logopedickych-pracovist&ceid=297
PEDAGOGICKO PSYCHOLOGICKÁ PORADNA (PPP)-ŠKOLNÍ ZRALOST
- Třebíč https://www.pppaspcvysocina.cz/pedagogicko-psychologicka-poradna-trebic/
- Moravské Budějovice https://www.pppaspcvysocina.cz/pedagogicko-psychologicka-poradna-moravske-budejovice/
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉ CENTRUM (SPC)-SPECIÁLNĚ VZDĚLÁVACÍ POTŘEBY DĚTÍ https://www.skoly-brezejc.cz/trebic
KLINICKÝ PSYCHOLOG
- Nora Brátková (Třebíč) http://www.psychologiebratkova.cz/index.php/kontakt
- Mgr. Vanda Ptáčková https://www.zmatlova.cz/