CO JE GRAFOMOTORIKA? |
---|
Grafomotorika je soubor psychomotorických činností, které jsou vykonávány při psaní a kreslení. Při psaní je potřeba vykonávat účelné pohyby, které jsou založeny na koordinaci oka a ruky. Při vývoji grafomotoriky se tato koordinace zdokonaluje a umožní dítěti spontánní grafický projev a později i psaní. Grafomotorické schopnosti dítěte ve školním věku významně ovlivňují psaní. Pokud má dítě problém s rozvojem grafomotoriky projevuje se to obtížemi s výukou psaní písmen. Písmo takového dítěte bývá kostrbaté, neúhledné a nečitelné. Předpokladem úspěšného osvojení psaní je, aby dítě vytvořilo správný špetkový úchop a bylo na určitém stupni vývoje grafomotoriky. Grafomotorický vývojGrafomotorický vývoj dětí vychází z úrovně rozvoje hrubé a jemné motoriky. Hrubá motorika znamená pohyblivost nohou, rukou a celého těla, jemná motorika je rozvíjena pohyby prstů a zápěstí. Jemná motorika se u malých dětí rozvíjí skládáním stavebnic, obrázkových skládaček, kresbou a dalšími rukodělnými tvořivými činnostmi. 1-2 roky Pastelku drží v dlani, experimentuje, střídá ruce. Pastelku drží až křečovitě, pohybuje celou rukou. Pohyb vychází z ramene. 2-3 roky Pastelku uchopuje již třemi prsty, někdy přidává čtvrtý prst na podepření. Učí se kreslit na omezenou plochu papíru. Kreslí čáry svisle a vodorovně. Dokáže už obkreslit kruh. 3-4 roky Dokáže kreslit postavu, hlavonožce. Kreslí kruhy, čtverce, trojúhelník, ale nedokáže je zatím pojmenovat. 4-5 let Kresba postavy s trupem a končetinami. Dítě vybarvuje, kresba začíná být bohatší. Kombinuje různé tvary, barvy. 5-6 let Kreslí postavu s trupem a všemi jejími částmi. Postava je bohatá na detaily. Znázorňuje geometrické tvary a velká tiskací písmena. JAK ROZVÍJET KRESLENÍ - ROZVOJ GRAFOMOTORIKY U DĚTÍ
Činnosti rozvíjející jemnou koordinaci ruky a tím posléze i kresbuRukodělné činnosti Navlékání korálků, knoflíků, těstovin, plodů Přišívání knoflíků, prošívání látky Modelování pomocí plastelíny, hlíny, těsta – hmota se mačká, uždibuje, slepuje, válí Malování prstovými barvami, temperovými a vodovými barvami Obtiskování razítek, vlastní výroba tiskátek Mačkání papíru Stříhání Vytrhávání z papíru Lepení Skládání z papíru Úkony spojené se sebeobsluhou Zapínání knoflíků, zipů, přezky, navlékání ponožek, oblékání Oblékání panenek Stavebnice, společenské hry Práce s různorodými stavebnicemi – je vhodné se vzrůstající koordinací pohybů vyhledávat stavebnice s menšími dílky Skládání kostek Skládání mozaiek Společenské hry Pomoc při každodenních činnostech Hnětení těsta, vykrajování, míchání, krájení zeleniny, přesypávání, mletí koření Věšení prádla Zamykání, odemykání, zozsvěcení světel Listování v knize po jednotlivých listech Motání klubíček vlny Šroubování – uzávěry lahví Práce s nářadím
Pozorujte děti při kreslení a dbejte na to, aby držení psacího náčiní bylo vždy správné. Držení tužky má vliv na uvolnění ruky a následně na kvalitu a úhlednost psaného projevu. Jestliže si dítě zafixuje nesprávný úchop, je později obtížné přejít ke správnému. Správný úchop:
Správnému úchopu se říká „špetkový“, protože při něm dítě drží tužku podobně jako špetku soli při solení jídla. Lehce a třemi prsty. Špatné úchopy:Křečovité držení Palec i ukazováček drží příliš křečovitě – velký tlak na pero, z toho důvodu se také ukazováček prohýbá. Nízké křečovité drženíPalec i ukazováček drží příliš křečovitě – velký tlak na pero, z toho důvodu se také ukazováček prohýbá, pero je drženo příliš nízko – blízko hrotu. Špetkový úchop s palcem Prostředníček podpírá, ukazováček shora, ale palec je příliš vysunutý a ohnutý přes pero. Protažená hrstičkaPrsty jsou oproti správnému držení protaženy, podpírá prsteníček. Pěstičkový úchopPalec ohnutý přes pero a ostatní prsty jsou sevřeny v pěst.
Další zajímavé informace na téma GRAFOMOTORIKA najdete: |