Logopedická prevence podporuje zdravý vývoj řeči. Ke zdravé řeči patří nejen čistá výslovnost hlásek, ale i tempo a obsah mluveného slova, dechová cvičení, rozvíjení obratnosti mluvidel i „obyčejné“ povídání nad obrázky. To vše náleží k logopedické prevenci.
Obvykle cíleně pracují s celou dětskou skupinou a pomocí her rozvíjejí schopnosti potřebné pro plynulý vývoj řeči. Vytipovávají také děti, u kterých
se řečový vývoj začíná odlišovat od běžného průměru a upozorňují na to rodiče a případně je mohou odkázat na odborné logopedické pracoviště.
Co je smyslem logopedické prevence v mateřské škole?
- Cílenou realizaci logopedické prevence provádí tzv. logopedické asistentky, což jsou vyškolené učitelky MŠ. Obvykle pracují s celou dětskou skupinou a pomocí her rozvíjejí schopnosti potřebné pro plynulý vývoj řeči.
- Vytipovávat děti, u kterých se řečový vývoj začíná odlišovat od běžného průměru a upozornit na to rodiče a případně je odkázat na odborné logopedické pracoviště.
- Vytvoření podpory přirozeného rozvoje komunikace.
- Podněcování řečové schopnosti a dovednosti dětí adekvátně jejich věku.
- Zpřesňování slovní zásoby.
- Pomáhá minimalizovat vznik poruch řeči.
- Všechny ostatní poruchy patří do péče logopeda se státní zkouškou z logopedie
- Logopedická prevence by měla být naprosto přirozenou součástí celého výchovného programu předškoláka, a proto by ji v zásadě měl provádět každý vychovatel – rodič i učitelka MŠ.
Je logopedická prevence náprava vadné výslovnosti?
V žádném případě. Nejprve je potřeba u dítěte dostatečně rozvinout například slovní zásobu a porozumění, artikulační obratnost či fonematické slyšení a tím podporovat přirozený vývoj řeči, včetně výslovnosti.
Co je náplní logopedické prevence v MŠ? Společné povídání J
- Vyprávění o tom, co jsme zažili a co nás čeká
- Vytvoření prostoru a času na verbální smysluplné vyjádření něčeho, co děti chtějí sdělit, učit se vyprávět, udržet dějovou linku
- Dechová cvičení a hry s mluvidly či aktivace rytmického verbálního cítění
- Děti se pomocí kvalitní literatury a kvalitních veršů učí vztahu k českému jazyku
- Učí se správnému přízvuku, kterým se český jazyk vyznačuje, což je důležité z hlediska nárůstu počtu cizinců v mateřských školách, kteří se velmi snaží, ale přízvuky mají různé a děti je od sebe vzájemně podchytí
- Rytmizační a pohybové hry, hry na rozvoj zrakové a sluchové pozornosti, paměti a diferenciace, také hry na pravolevou orientaci, hry zaměřené na rozvoj motoriky ruky a mluvidel, grafomotoriku, hry na rozvoj slovní zásoby.
- Dostatek básniček, písniček, pohádek, ale i vřelého lidského povídání, to je ta nejpřirozenější prevence.
- Každodenní pravidelné cvičení rodiče s dítětem je nezastupitelné.
Učitelka ovlivňuje dětskou řeč už tím, že je pro děti mluvním vzorem. Stejně tak má v rukou to, jaké prostředí a podněty dětem vytváří, a též jaké činnosti s dětmi provádí.
Zdroj : Informatorium 3-8