Prohlášení o přístupnosti

verze: 1.0.161005
© jpsk 2016, design GaVor

Před nástupem do školky

Každé dítě je jiné, některé zvládne vstup do mateřské školy bez větších problémů, jiné si zvyká déle. Každopádně je to pro dítě, ale i rodiče velká životní změna. K tomu, aby byla lépe zvládnutelná,  připravujte své dítě na blížící se nástup do školky už nyní.

  • I když je tato změna pro dítě velkým krokem, často ji mnohem hůř vnímají rodiče, kteří mají obavy, jak se dítě zvládne adaptovat v novém prostředí, obklopeno cizími lidmi, jak se začne stavět k dosud neznámým povinnostem a především jak zvládne odloučení od rodičů. V tomto okamžiku jste nejspíš vy sami mnohem nejistější než vaše dítě. Nezapomínejte proto, že dítě vaše pocity vycítí a chcete-li ho ušetřit zbytečného strachu z neznáma a nepříjemné nervozity, zbavte se nejprve vy sami těchto pocitů.
  • Odloučení od rodičů – je prvním a největším problémem, se kterým se musí každé dítě vyrovnat. Připravovat na odloučení můžete dítě například pobytem u prarodičů, tety, dobré kamarádky. Při odchodu s jistotou řekněte, že odcházíte, ale ujistěte dítě, že se vrátíte. Dítě potřebuje pocit, že se na vás může spolehnout. Čím více pozitivních zážitků s tímto krátkým odloučením bude vaše dítě mít , tím lépe si zapamatuje, že po odloučení přichází shledání a že se vrátíte. Minimalizujete tím stres z odloučení. Chybou je, tajně se vyplížit. Dítě se cítí zrazené a strach z odloučení se jen prohlubuje.
  • Adaptace na nové prostředí, zejména kolektiv dětí. Dítě se začleňuje do kolektivu dětí, které nezná a tento kolektiv vrstevníků ho bude provázet celé jeho dětství. Dítěti můžete pomoci, když s ním budete chodit mezi děti. Využít můžete i adaptačního programu naší mateřské školy, v rámci kterého máte možnost účastnit se spolu s dítětem her ve třídě, kterou dítě po nástupu do MŠ bude navštěvovat, pobytu na školní zahradě nebo školních akcích pořádané mateřskou školou. Vaše dítě se tak může postupně seznamovat nejen s kolektivem dětí, jeho novými kamarády, ale i s p. učitelkami a ostatními zaměstnanci školky.
  • Sebeobsluha – rozvíjejte u dětí potřebné dovednosti sebeobsluhy. Už nyní veďte dítě k pravidelnosti hygienických návyků, k samostatnosti např. při stravování, oblékání, obouvání, při toaletě, apod. Dítě se učí napodobováním, proto mu v těchto věcech buďte příkladem a mějte trpělivost s opakováním předvádění každodenně prováděných činností. Dejte dětem prostor k oblékání a svlékání. Dopřejte jim volnější věci, se kterými bude lehčí manipulace. Nechejte je převlékat do tepláčků, legín či pyžam. Poukazujte na věci, které mají na sobě, snáze si zapamatují, které věci jsou jejich.  Pomáhejte dětem s oblékáním jednoduchými pokyny například sundej si tepláčky, ukliď si boty apod.
  • Procházky – seznamte děti se samostatným pohybem v přírodním prostředí, choďte na procházky, omezte vožení dětí v kočárcích.
  • Navykejte děti rituálům – snažte se dodržovat každý den s dítětem ve stejný čas večeři, chodit spát a též o víkendu dodržovat časy jídel, večerní usínání + další rituálky, jako je například úklid hraček, úklid svých věcí apod.
  • Rozhovory s dítětem - s dítětem si o školce hodně povídejte, vždy však v pozitivním smyslu. Ujistěte ho, že se nemá čeho bát, naopak, že se může těšit na nové kamarády, na hodné paní učitelky, hračky a hry, že se tam naučí  nové písničky, básničky a mnoho jiného. Ale připomeňte mu i to, že si tam bude hrát bez vás, tak jako ostatní děti a že si pro něj vždy přijdete a po školce budete trávit čas spolu.  
  • Krátce a srozumitelně oceňujte, co se dítěti daří, povzbuzujte ho, když mu něco nejde, ale i jasně odmítněte nevhodné chování a vysvětlete proč.
  • Dejte dítěti najevo, že rozumíte jeho případným obavám z nástupu do školky, ale ujistěte ho, že mu věříte a že to určitě zvládne. Zvýšíte tak sebedůvěru dítěte. Pokud má dítě do školky chodit rádo, musí k ní mít kladný vztah. Z toho důvodu nikdy školkou dítěti nevyhrožujte. Vyhněte se proto negativním popisům a výhružkám jako jsou: „počkej, až budeš ve školce…!“ „ tam tě naučí poslouchat“, „ tam se s tebou nikdo dohadovat nebude“ apod. Dítě se bude školky bát už předem.
  • Příprava potřebných věcí do MŠ – připravujte se na tento důležitý krok společně s dítětem – spolu připravujte či nakupujte nové oblečení, bačkůrky, se kterými se ve školce dítě pochlubí. Nechte dítě vybrat jednu ze svých oblíbených hraček / plyšáků/, kterou si vezme jako doprovod do mateřské školy.

 

CO BY MĚLO VAŠE DÍTĚ ZVLÁDAT PŘED NÁSTUPEM DO MATEŘSKÉ ŠKOLY

  • Znát své jméno a příjmení, představit se na požádání.
  • Umět si říci, co chce nebo potřebuje.
  • Používat toaletu (pleny nejsou přípustné).
  • Umět si umýt ruce mýdlem, utřít se do ručníku.
  • Spolupracovat při oblékání, svlékání, obouvání a vyzouvání.
  • Učit se ukládat věci na své místo a poznávat své věci.
  • Umět používat kapesník.
  • Držet lžíci a umět se najíst.
  • Při jídle sedět u stolu (ukázněnost při jídle, neodbíhání od stolu).
  • Umět pít z hrnečku a skleničky.
  • Ujít kratší vzdálenosti během pobytu venku.